נפטר רבי יצחק הזקן, מחשובי בעלי התוספות

28 אוק

ר"י הזקן

רבי יצחק בן שמואל הזקן מדמפייר (Dampierre-Sur-Aube), ידוע גם כר"י הזקן או כרבי יצחק בעל התוספות, היה אחד מחשובי בעלי התוספות במאה ה-12 ופרשן מקרא. כינויו "ר"י הזקן" ניתן לו ככל הנראה כדי להבחין בינו לבין חכם אחר מבעלי התוספות, ר' יצחק בן אברהם – שכונה לפיכך "ר"י הבחור".

תאריכי לידתו ופטירתו של ר"י הזקן אינם ידועים בוודאות. שנת לידתו מתוארכת סביב שנת ד"א תת"ס (1100). תאריך פטירתו הוא בכ"ז בתשרי – לפי גרסאות מסוימות בשנת תתקל"ה (1175) ולפי גרסאות אחרות בשנת תתקל"ח (1178).

משפחתו

מצד אביו, היה ר' יצחק נכדו של רבי שמחה בן שמואל מויטרי (עורכו של מחזור ויטרי) ומצד אמו היה נינו של רש"י, ואחיינם של רבי יעקב בן מאיר המכונה "רבנו תם", רבי שמואל בן מאיר "הרשב"ם" ור' יצחק בן מאיר ("ריב"ם").

עוד בחייו של רבנו תם הקים רבי יצחק ישיבה בדמפייר, שלאחר מכן הפכה להיות בית יוצר לתוספות. כך הפך להיות מחשובי בעלי התוספות (הוא ורבנו תם נחשבים לגדולי בעלי התוספות).

השיג במקומות רבים על אבי זקנו רש"י. התוספות שחיבר שימשו נר לרגלי תלמידיו, ובהם רבי שמשון משאנץ. הזכיר בתשובותיו את סבתו מרים בתו של רש"י, ואת אלווינא בתו של רבי יהודה בן נתן (ריב"ן). עוד בחייו, בשנת ד'תתקמ"ד (1184) נהרג בנו רבי אלחנן על קידוש השם. היה מורם של רבים מחכמי אשכנז וצרפת, ובהם רבי אברהם בן עזריאל מחבר הספר "ערוגת הבשם".

תלמידיו

תגלית חדשה

בשנת 2001 נתגלה כתב יד המכיל מדברי בעלי התוספות ובעיקר ר"י הזקן. עיקרו של הקובץ על מסכת שבת (החל בדף יג.), וההשערה הנבדקת היא שהכותב היה מתלמידיו של ר"י הזקן, משום שעל חלק מהדברים נחתם מ"ר = מפי רבי. חלקם של הדברים בקובץ מצויים בתוספות הנדפסים למסכת שבת. כמו כן, מכיל הקובץ מתוספות שחוברו על ידי רבינו תם, ריב"א, רשב"ם, ראב"ן, רבי אליעזר ממיץ, ר"י פורת, ואחרים. כתב היד פורסם בצירוף מבוא והערות על ידי הרב אברהם שושנה בשנת תשס"ז.

ר"י הזקן
תאריך לידה 1100
תאריך פטירה 1175 או 1178
השתייכות בעלי התוספות
רבותיו רבנו תם, הרשב"ם
תלמידיו בנו, רבי אלחנן, נכדו, רבי שמואל בן אלחנן, רבי יצחק בן אברהם משאנץ – הריצב"א, אחיו של הר"ש משאנץ, רבי שמשון בן אברהם משאנץ (ר"ש משנץ), רבי ברוך בן יצחק מוורמייזא, רבי שמשון מקוצי – השר מקוצי, רבי יהודה בן יצחק שירליאון מפריז, רבי יחיאל מפריז בן יוסף, רבי יצחק בן משה מבוהמיה ווינה, מחבר ספר אור זרוע.

כתיבת תגובה